RESEPI BUBUR SOM SOM

Go down

RESEPI BUBUR SOM SOM

Post by Kedobos on Thu Sep 29, 2011 1:37 pm

Bahan-bahan:
100 gm tepung beras
30 gm tepung Hoen Kwee (Tepung pulut pun ok, kalau tak ada.. guna semua tepung beras)
1 camca teh garam halus
500 ml santan
500 ml air

Cara-cara:
1. Satu semua bahan dalam periuk atau casserole.
2. Masak atas api sederhana. Sentiasa kacau supaya bancuhan tidak berketul.
3. Masak sehingga likat dan berkilat.
4. Angkat dan sejukkan seketika. Tuang dalam mangkuk atau bekas yg sesuai.
5. Siram sirap gula kabong ke atas Bubur Som Som apabila menghidangkannya.

Bahan-bahan Sirap Gula:
2 ketul gula kabong atau 150 gm gula merah
250 ml air
1 sudu besar gula pasir
2 helai daun pandan

Cara-cara:
1. Satukan semua bahan dalam periuk dan panaskan atas api hingga menggelegak.
2. Masak sehingga gula larut.
3. Tapis larutan sirap sebelum menggunakannya.
* Tuang siap-siap ke dalam mangkuk2 kecil lebih mudah untuk dihidang. Jika tidak pun, tuang ke dalam bekas besar tetapi perlu mencedoknya ke dalam bekas kecil lain apabila menghidangnya nanti.

_________________
Semua yang baik datang dariNYA, yang tidak baik datangnya dari diri yang serba kekurangan ini. Ambil yang jernih, buang yang keruh...
avatar
Kedobos
Associate Moderator
Associate Moderator

Join date : 2011-09-20
Age : 76

Back to top Go down

Re: RESEPI BUBUR SOM SOM

Post by john_walker on Fri Sep 30, 2011 12:36 pm

mesti sedap kalu buat ni...hehe
avatar
john_walker

Join date : 2011-09-20

Back to top Go down

Re: RESEPI BUBUR SOM SOM

Post by raffien on Wed Nov 16, 2011 8:21 am

aku dah buat 3 kali xjadi jer.sittttt tul la.nak try guna resepi ni lak
avatar
raffien

Join date : 2011-10-05

Back to top Go down

Re: RESEPI BUBUR SOM SOM

Post by syncronas on Wed Nov 16, 2011 6:54 pm

uih...tak penah aku dengar nama bubur nih..asal dari mana nih?
avatar
syncronas

Join date : 2011-09-22

Back to top Go down

Re: RESEPI BUBUR SOM SOM

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum